vIL TÄHSTa...

Gå ner

vIL TÄHSTa...

Inlägg  SimonEBurgess i mån jan 18, 2010 6:34 pm

Ok, mina gubar är målade. Vem vill ta en kvällsfajt på ca eh,... 11 poäng någon vardag denna vecka?
avatar
SimonEBurgess
Admin

Antal inlägg : 275
Registreringsdatum : 09-07-11

Användarens profil http://40k23c.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Sv: vIL TÄHSTa...

Inlägg  Peter i mån jan 18, 2010 10:43 pm

Du kan få leka med mina ihopsatta med dock omålade små dvärgar imorgonkväll.

Vi kan dra in spells denna gången :-)

Peter

Antal inlägg : 148
Registreringsdatum : 09-07-16

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: vIL TÄHSTa...

Inlägg  SimonEBurgess i tis jan 19, 2010 1:36 am

Låter bra. Full set of Rules, så bra som vår förmåga förmår.

Christian, vill du leka med mig någon dag? SKulle var bra med en veteranomgång så jag slutar hitta på egna regler Wink
avatar
SimonEBurgess
Admin

Antal inlägg : 275
Registreringsdatum : 09-07-11

Användarens profil http://40k23c.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Sv: vIL TÄHSTa...

Inlägg  Peter i tis jan 19, 2010 2:11 pm

Jag siktar på runt 19. Ska hinna äta och fixa/trixa lite först.

Peter

Antal inlägg : 148
Registreringsdatum : 09-07-16

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: vIL TÄHSTa...

Inlägg  SimonEBurgess i ons jan 20, 2010 12:21 am

Peter: Vi glömde lite saker under vår match:

Jag glömde att man inte får chargea eller slama när man har fått reduced movement. Tror inte jag gjorde det efer landsöiden, men jag funderade abslout på det (då det ger +3 i movement, och mina stackars gubbar hade ju bara Movement 1 och 2)

Du glömde din grundback gunner-kort här. Ligger i säkert förvar med mina kort så länge.
avatar
SimonEBurgess
Admin

Antal inlägg : 275
Registreringsdatum : 09-07-11

Användarens profil http://40k23c.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Sv: vIL TÄHSTa...

Inlägg  SimonEBurgess i ons jan 20, 2010 11:39 am

"A channeler engaged by an enemy model cannot channel
spells." - Jag tror jag kastade immolation på din bunny när jag stod inom 0.5" från honom.

"A weapon with Reach
has a melee range of 2˝." Lite längre än vi trodde. Shit, et blir en gansak bra radius på reach-nissarna.
avatar
SimonEBurgess
Admin

Antal inlägg : 275
Registreringsdatum : 09-07-11

Användarens profil http://40k23c.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Sv: vIL TÄHSTa...

Inlägg  Peter i ons jan 20, 2010 12:32 pm

Klart vi glömde lite saker, vi är ju nya på det!

Reach sa vi väl att den var 2"?
Så för arc nodes så kan de inte channela om jag springer in i närstrid med dem?

En regelfråga från mig, special attacks. Om man gör en special attack som en initial attack kostar den en fokus? Men om man gör en special attack som en additional attack, kostar den en eller två fokus? Kan man göra special attacks som additional attacks?

Peter

Antal inlägg : 148
Registreringsdatum : 09-07-16

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: vIL TÄHSTa...

Inlägg  SimonEBurgess i ons jan 20, 2010 12:47 pm

Peter skrev:Klart vi glömde lite saker, vi är ju nya på det!

Reach sa vi väl att den var 2"?
Så för arc nodes så kan de inte channela om jag springer in i närstrid med dem?

En regelfråga från mig, special attacks. Om man gör en special attack som en initial attack kostar den en fokus? Men om man gör en special attack som en additional attack, kostar den en eller två fokus? Kan man göra special attacks som additional attacks?

Precis, om DU engagear MIG kan jag inte channela.

Angående special attacks: På sin action får man välja mellan följande:

"*A model can make one normal melee attack with each
of its melee weapons. These attacks are called initial
melee attacks. A model making more than one attack
can divide them among any eligible targets.
• A model can make one normal ranged attack with each
of its ranged weapons. These attacks are called initial
ranged attacks. A model making more than one attack
can divide them among any eligible targets. Each
ranged weapon makes only one initial attack regardless
of its ROF.
• A model can make one special attack (HAttack) allowed
by its special rules.
• A model that did not use its normal movement to charge
can make one power attack allowed by its special rules.
A power attack is considered a melee attack and a
special attack."

de "additional attacks" som Jacks kan göra sedan för 1 focus styck måste vara normal melee attacks.

Alternativt kan man med ranged weapons betala 1 focus för extaskott, om man har rate of Fire kvar.

Så, nej, en special attack som en action kostar inte en focus, men du får inte göra någat annat än "additional attacks". Till exempel Sköt Gorten igår med double barrel ett antal gånger utan focus, helt rätt.
avatar
SimonEBurgess
Admin

Antal inlägg : 275
Registreringsdatum : 09-07-11

Användarens profil http://40k23c.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Sv: vIL TÄHSTa...

Inlägg  Peter i ons jan 20, 2010 1:05 pm

Är en headbutt en special attack eller en power attack?
Om jag då chargar in, kan jag göra en headbutt?
Om jag går in, kan jag göra en headbutt utan fokus?

Peter

Antal inlägg : 148
Registreringsdatum : 09-07-16

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: vIL TÄHSTa...

Inlägg  SimonEBurgess i ons jan 20, 2010 1:54 pm

Peter skrev:1.Är en headbutt en special attack eller en power attack?
2.Om jag då chargar in, kan jag göra en headbutt?
3.Om jag går in, kan jag göra en headbutt utan fokus?

1.en HEadbutt är en power attack, alltså definitionsmässigt en både en power attack, special attacks och en melee attack (inte att förväxlas med initial melee atacks).

2.Efter en charge får man bara göra initial attacks eller en special melee attack (den första med boosted damage) och därefter additional attacks.

Så.. till dig fråga nummer 2: Det är helt kalrt lite tvetydigt i reglerna. Svaret är med 90% NEJ, du får inte headbutta som förstaattack på en charge, men jag ser faktiskt inget ovan som motsäger det, då en charge säger att du får göra en special melee attack efteråt, och power attacks är special melee attack. Det här är för Christian att svara på.

3.Jacks har en specialregel som tyvärr inte syns i det stycket jag citerade: Alla power attacks kostar en fokus
avatar
SimonEBurgess
Admin

Antal inlägg : 275
Registreringsdatum : 09-07-11

Användarens profil http://40k23c.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Sv: vIL TÄHSTa...

Inlägg  Peter i ons jan 20, 2010 2:27 pm

Så med premisserna

• A model that did not use its normal movement to charge
can make one power attack allowed by its special rules.
A power attack is considered a melee attack and a
special attack."

en HEadbutt är en power attack

Alla power attacks kostar en fokus

Så kan man inte charga och göra en headbutt.
Om du går in kostar headbutt en fokus och du förlorar dina initial attacks.

Peter

Antal inlägg : 148
Registreringsdatum : 09-07-16

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: vIL TÄHSTa...

Inlägg  SimonEBurgess i tor jan 21, 2010 12:52 am

ja det står ju där svart på vitt. hoppla!
avatar
SimonEBurgess
Admin

Antal inlägg : 275
Registreringsdatum : 09-07-11

Användarens profil http://40k23c.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Sv: vIL TÄHSTa...

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet