40k 23C
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Power attacks; When, how, and what?

3 posters

Gå ner

Power attacks; When, how, and what? Empty Power attacks; When, how, and what?

Inlägg  Peter tor feb 11, 2010 5:18 pm

Tjopp, startar ny diskussion för detta. Power attacks känns som om de bara används i vissa specifika fall.

När använder man vilken power attack?

Mina funderingar på slam (pga basher ;-))

Slam
Type: Disruptive power attack
When:
* Possibility to do collateral damage (slam things into other things)
* Disabling a warjack for one round by slamming it outside the other warcasters control area
* Get a warjack into knocked down where other models can charge it

De andra? Headbutt? Locks? Pushes? Throws? När använder man dem?

Peter

Antal inlägg : 148
Registreringsdatum : 09-07-16

Till överst på sidan Gå ner

Power attacks; When, how, and what? Empty Sv: Power attacks; When, how, and what?

Inlägg  SimonEBurgess fre feb 12, 2010 2:37 pm

Bra tråd...

Headbutt:
Gör knocked down.
*Headbutt en kille med hög defense. Voíla! Defense 5 från ranged attacks, och dessutom inte engaged, så inte -4 när man skjuter in i närstrid! Skjut med reten av din maré på the poor sod lying down.
* Sama gäller för Slam i suppose.
SimonEBurgess
SimonEBurgess
Admin

Antal inlägg : 275
Registreringsdatum : 09-07-11

https://40k23c.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Power attacks; When, how, and what? Empty Sv: Power attacks; When, how, and what?

Inlägg  SimonEBurgess fre feb 12, 2010 2:37 pm

Snälla, någon (Christian), fyll i den meningslösa 1" push power attacken.
SimonEBurgess
SimonEBurgess
Admin

Antal inlägg : 275
Registreringsdatum : 09-07-11

https://40k23c.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Power attacks; When, how, and what? Empty Sv: Power attacks; When, how, and what?

Inlägg  SimonEBurgess fre feb 12, 2010 2:42 pm

Trample (heavy Jacks)

Ok, SOm min heavy jack Crusadern. Slår hårt, men kan egentligen inte slå ut en massa infanterister. Gör en trample och du får in kanske 3 attacker PÅ 3 OLIKA INFATERISTER på P+S 11 (strength). Gör en vanlig attack och du får initial attacks (2) +1 extra för samma focus på fett hög strength. Men antagligen bara på en eller två infanterister.

Så, trample är väl det bästa av en dåliga alternativ när man sitter med en anti-jack-heavy jack bland infanterister.
SimonEBurgess
SimonEBurgess
Admin

Antal inlägg : 275
Registreringsdatum : 09-07-11

https://40k23c.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Power attacks; When, how, and what? Empty Sv: Power attacks; When, how, and what?

Inlägg  SimonEBurgess fre feb 12, 2010 2:45 pm

Throws och slams känns väl lite likadana, typ.

SKillander:
1. Throw kräver att du går in i base to base (du måste altså börja närmre än en slam som ger +3 på movement)
2. Throw kräver inte att du rört dig minst 3" för att få förflytta din motståndare.
2. Throw får du VÄLJA VART du vill förflytta din motståndare till sllnad från slam (med scatter efteråt dock)
3. men för detta måste du betala ett pris: Du måste (förutom att träffa) slå >= än din moståndare på 1d6+S.

Fick jag det rätt nu? Jag har inte regelboken framför mig.
SimonEBurgess
SimonEBurgess
Admin

Antal inlägg : 275
Registreringsdatum : 09-07-11

https://40k23c.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Power attacks; When, how, and what? Empty Sv: Power attacks; When, how, and what?

Inlägg  Christian Aas lör feb 13, 2010 12:55 pm

Throw: Det bästa med ett throw är att du till skillnad från en Slam oftast kan få fienden närmare resten av dina trupper. Det är en rätt stor skillnad, då en slam ofta gör att resten av din armé hamnar längre ifrån medan ett throw bakåt mot dina egna led gör att du lättare kan chargea med andra trupper - till kostnaden av att det är lättare att misslyckas. (Tvåhands-kasten är väldigt säkra dock)

Trample: En Trample används ofta primärt för att ta sig fram och sekundärt för att döda av infanteri. Situationer som uppstår en hel del är att motståndaren ställer infanteri framför jacksen för att de ska få det svårare att ta sig fram. Det blir stor skillnad på att behöva göra en Trample istället för en Charge. Man förlorar ju både initial attacks och boosten som kommer från chargen, men ibland vill man göra det ändå. Trample handlar om att ta sig förbi infanteri. (att de riskerar att dö är inte helt fel heller dock)

Christian Aas

Antal inlägg : 39
Registreringsdatum : 10-01-04

Till överst på sidan Gå ner

Power attacks; When, how, and what? Empty Sv: Power attacks; When, how, and what?

Inlägg  Peter lör feb 20, 2010 4:31 pm

Knockdown: Om man gör en headbutt i närstrid så kan motståndaren bara forfeita sin movement för att ställa sig upp och ändå få sina initial attacks.

Peter

Antal inlägg : 148
Registreringsdatum : 09-07-16

Till överst på sidan Gå ner

Power attacks; When, how, and what? Empty Sv: Power attacks; When, how, and what?

Inlägg  SimonEBurgess sön feb 21, 2010 4:15 pm

Indeed. Hade också den revelationen i tisdags. SKulle precis spendera en focus på min Jack för att ställa honom upp, när jag kom på att det var helt onödigt.
SimonEBurgess
SimonEBurgess
Admin

Antal inlägg : 275
Registreringsdatum : 09-07-11

https://40k23c.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Power attacks; When, how, and what? Empty Sv: Power attacks; When, how, and what?

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet