Lite noteringar angående Necrons

Gå ner

Lite noteringar angående Necrons Empty Lite noteringar angående Necrons

Inlägg  Håkan i ons jul 29, 2009 5:42 am

Sweeping Advance:

Så här står det i regelboken:
"The destroyed unit is removed immediately. Unless otherwise specified, no save or other special rule can rescue the unit at this stage"
Det står ingenting om sweeping advances i Necron codexen eller faqen.
I Necron codexen står det att WBB gäller om modeller skulle blivit bortplockade som casualties. För sweeping advance står det att enheten är destroyed vilket är samma ordval som när de hamnar utanför brädet.
Jag tolkar detta som att WBB inte får användas på sweeping advances.

Så här står det på Librarium Online:
"QUESTION:
Besides not meeting the criteria to roll WBB or having WBB disqualified, are there any circumstances that prevent WBB outright for a model?

ANSWER:
Yes. As described in the Codex and FAQ, Deep Striking off the board, Deep Striking into impassible terrain, Deep Striking within 1" of enemy models, and being caught by a sweeping advance completely prevent WBB rolls for those models. Not even the RO can do anything about those situations."

We'll Be Back:
"Additionally, the self repair ability only works if the wounded Necron is within 6" of another model of the same type"

Denna regel gäller alltså per modell och inte per unit.

Ressurection Orb
Det råder väldigt delade meningar angående om orben får användas efter det att lorden fallit ned med 0 wounds kvar. Den allmänna meningen på ovannämnda forum är att eftersom enligt faqen res orben räknas när en modell dör så får inga necrons som dör efter att lorden använda sig av res orb power. Dock så står det ju i codexen att orben gäller för lorden även när han fallit så det råder delade meningar huruvida orben fortfarande ingjuter kraft i närliggande medans lorden ligger ned.

Monolith Teleport
Jag hittar ingen info vad som händer om enheter blockerar entrén till portalen. Räknas det som emergency disembarkation eller får de inte teleportera eller dör de som inte kan placera sig inom 2" och utanför 1" från de som blockerar?
Håkan
Håkan

Antal inlägg : 51
Registreringsdatum : 09-07-16
Ålder : 37

Till överst på sidan Gå ner

Lite noteringar angående Necrons Empty Sv: Lite noteringar angående Necrons

Inlägg  majsmannen i ons jul 29, 2009 10:37 am

ska du spela mot zoltan snart eller? Smile

Jag har för mig att jag läst nånstans att man inte kan WWB efter en sweeping advance, och jag kan tänka mig att så är fallet.

Därimot tycker jag att det är för hårt att det är per modell och inte unit som måste vara innom 6". Det kommer också att slöa ner spelet då necronspelaren måste ta bort modeller på ett sådant sätt att det minimerar riksen att någon modell hamnar utanför 6"

När Zoltan spelade mot matz innan turneringen, så påpekade jag att det var mäkligt att när lorden var nera så fick warriors fortfarande använda RO, men då kom ni fram till att de fick det, så då tycker jag vi kör på det.

hehe, emergency exit från en monlith, det skulle vara kul att se. plötsligt slår necrosn ett hål i väggen o springer ut.
Men man kan ju hindre det genom att omringa hela monolithen. säkert genomförbart om du har 50 modeller eller så som inte har nått bättre för sig Smile

majsmannen

Antal inlägg : 83
Registreringsdatum : 09-07-11

Inlägg  Håkan i ons jul 29, 2009 3:46 pm

Jag har spelat mot zoltan och alla de frågorna dök upp. Vi löste dock allt med snälla tolkningar av reglerna dvs han fick ressa om enheten var inom 6" från en annan likadan levande gubbe, han fick wbb på sweeping advance och han fick använda orben fastän lorden låg ned.
Håkan
Håkan

Inlägg  majsmannen i ons jul 29, 2009 4:10 pm

ja, jag tycker att det är ok. Jag vet inte vad de andra tycker?
då missade jag er match... kunde ni inte ha spelat inne på mitt kontor?

majsmannen

Inlägg  SimonEBurgess i ons jul 29, 2009 11:05 pm

Håkan skrev:
We'll Be Back:
"Additionally, the self repair ability only works if the wounded Necron is within 6" of another model of the same type"

Denna regel gäller alltså per modell och inte per unit.

allt låter vettigt. sweeping advance, bra att vi redde ut det. TEleport blockad och Res ORb Lord down återstår, men de andra låter ju gött. bra jobbat Håk.

På WBB som jag quotat ovan är det alltså När de ska resurrecta man kollar 6" ifrån. Dumt nog kollar man om resOrben är in range när de blir skadade. Det får man försöka hålla isär.
SimonEBurgess
SimonEBurgess
Admin

Antal inlägg : 275

http://40k23c.swedishforum.net

Inlägg  Håkan i ons jul 29, 2009 11:28 pm

majsmannen skrev:ja, jag tycker att det är ok. Jag vet inte vad de andra tycker?
då missade jag er match... kunde ni inte ha spelat inne på mitt kontor?

Du var ju i kristianstad och gjorde massa "viktiga" saker istället för att som ett hängivet fan kolla på den fetaste av matcher :p
Håkan
Håkan

Inlägg  majsmannen i tor jul 30, 2009 12:34 pm

jag tycker vi ska släppa på 6" per modell reglen.
Den stora anledningen är att det kommer bli massa mätandes fram och tillbaka.
Den lilla nackdelen är det inte värt att ha med med tanke på hur långsamt det kommer bli.
"2 instant death wound och 3 vanliga attacker, då måste jag lägga ID modellera där *mäta mäta* och sprida ut de andra *mäta mäta*" osv.
Det är vad jag tycker iaf.

Sen tycker jag själv att det är en typisk ed 3 regel, att man går ifrån enheter och koncentrerar sig på individuella modeller.

För den delen, så såg jag på samma FAQ att WWB kan man, tillskillnad från feel no pain, göra mot AP1 och AP2 vapen, något som jag var osäker på innan.

majsmannen

Inlägg  SimonEBurgess i tor jul 30, 2009 1:25 pm

majsmannen skrev:jag tycker vi ska släppa på 6" per modell reglen.
Den stora anledningen är att det kommer bli massa mätandes fram och tillbaka.
Den lilla nackdelen är det inte värt att ha med med tanke på hur långsamt det kommer bli.
"2 instant death wound och 3 vanliga attacker, då måste jag lägga ID modellera där *mäta mäta* och sprida ut de andra *mäta mäta*" osv.
Det är vad jag tycker iaf.

Sen tycker jag själv att det är en typisk ed 3 regel, att man går ifrån enheter och koncentrerar sig på individuella modeller.

För den delen, så såg jag på samma FAQ att WWB kan man, tillskillnad från feel no pain, göra mot AP1 och AP2 vapen, något som jag var osäker på innan.

Jag håller inte alls med. Det är just nu designat för att fungera så, och det är inte alls jobbigt.

Man mäter när de ska rolla, om det behövs. Om de får WBB så slär man. Jag förstår inte vad som är så jobbigt. i 95% a alla fallen kommer det vara solklart.
SimonEBurgess
SimonEBurgess
Admin

Inlägg  majsmannen i tor jul 30, 2009 2:13 pm

ja, man mäter när de ska rolla, men innan dess så får ju necronspelaren välja vilka modeller som han ska lägga ner, och då blir det genast mer att tänka på.

Jag tycker vi frågar zoltan vad han anser, han kanske föredrar att ta per modell?

majsmannen

Inlägg  SimonEBurgess i fre jul 31, 2009 10:08 am

majsmannen skrev:ja, man mäter när de ska rolla, men innan dess så får ju necronspelaren välja vilka modeller som han ska lägga ner, och då blir det genast mer att tänka på.

Jag tycker vi frågar zoltan vad han anser, han kanske föredrar att ta per modell?

True. Och tilsammans med resorb-mätning så blir det än mer att tänka på. Du har rätt, det blir lite krångligt när man ska tänka ut vilka gubbar man ska lägga ner. Kanske till och med onödigt krångligt.

Feel no Pain skulle lösa mycket... Fast feel no Pain är ju klart bättre. Samma grundmekanism, men de behöver inte ha kompisar i närheten av varandra. Och man slår direkt.
SimonEBurgess
SimonEBurgess
Admin

Inlägg  Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan