40k 23C
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

valkyre/vendetta

4 posters

Gå ner

valkyre/vendetta Empty valkyre/vendetta

Inlägg  majsmannen lör sep 05, 2009 3:38 pm

jag såg att de hade en inofficiel faq om valkyre/vendetta i sydcon tråden på svenska40k.se.
(http://www.svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=49&t=557)

jag tror det kan bli bra att följa dessa regler, efterom valk/vend defintivt kommer ge intressanta regelproblem.
REGLER:

Range: Measured to the base, the hull or the wings of the V.
Line of Sight: Only to the hull or the wings.
Movement: Distances to and from the V are measured in 3D, so it's possible to place models underneath it. The base is counted as a part of the vehicle during movement, so neither the base nor the V can be within 1" of enemy models.
Assaulting the V: Assaults are launched against the V's base.
Access points: The V is considered to have access points at the back and at the sides of its base.
Damage: If an immobilized V cannot be placed on the table due to other models being in the way, the rules for skimmer without removable bases are used. If a Valkyrie is wrecked, the whole area coved by the wreck is considered difficult terrain.


Senast ändrad av majsmannen den lör sep 05, 2009 3:40 pm, ändrad totalt 1 gång

majsmannen

Antal inlägg : 83
Registreringsdatum : 09-07-11

Till överst på sidan Gå ner

valkyre/vendetta Empty Sv: valkyre/vendetta

Inlägg  majsmannen lör sep 05, 2009 3:39 pm

Jocke Rapp skrev:För IGs Valkyria/Vendetta gäller följande:
Range: Measured to the base, the hull or the wings of the V.
Line of Sight: Only to the hull or the wings.
Movement: Distances to and from the V are measured in 3D, so it's possible to place models underneath it. The base is counted as a part of the vehicle during movement, so neither the base nor the V can be within 1" of enemy models.
Assaulting the V: Assaults are launched against the V's base.
Access points: The V is considered to have access points at the back and at the sides of its base.
Damage: If an immobilized V cannot be placed on the table due to other models being in the way, the rules for skimmer without removable bases are used. If a Valkyrie is wrecked, the whole area coved by the wreck is considered difficult/dangerous terrain.

majsmannen

Antal inlägg : 83
Registreringsdatum : 09-07-11

Till överst på sidan Gå ner

valkyre/vendetta Empty Sv: valkyre/vendetta

Inlägg  SimonEBurgess sön sep 13, 2009 10:21 am

jag tycker det låter bra. Förutom en sak: Andra fordon som wreckas/destroyas blir BARA difficult terrain.

Jag tycker det är orättvist att straffa CC-enheter som, med mycket möda, lyckats hinna ifatt en fast skimmer och, med mycket möda, lyckats TRÄFFA en fast skimmar (oftast 6+),och sen destoyat den. Då komemr de stå i dangerous terrian enligt det som står ovan.

CC-enheter har redan ett extra straff om man jämför med andra fordon. När de destroyar den (slår antagligen på basen) så kommer de AUTOMATISKT stå i difficult terrain. Det händer inte på andra fordon.

Så, mitt förslag är som ovan, fast en destroyad/wreckad vendetta blir difficult bara.
SimonEBurgess
SimonEBurgess
Admin

Antal inlägg : 275
Registreringsdatum : 09-07-11

https://40k23c.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

valkyre/vendetta Empty Sv: valkyre/vendetta

Inlägg  majsmannen sön sep 13, 2009 12:55 pm

varför skulle det bli dangerous? jag såg inte den meningen... men jag kan inte förstå varför just valken ska bli dangerous. Om inga andra fordon blir dangerous så tycker jag inte att V heller ska bli det.

majsmannen

Antal inlägg : 83
Registreringsdatum : 09-07-11

Till överst på sidan Gå ner

valkyre/vendetta Empty Sv: valkyre/vendetta

Inlägg  felix mån sep 14, 2009 10:02 am

dangerous terrain kanske det är för att en skimmer är i luften och om man pajjar den så är det risk att man får den på sig? efterföljande rundor kan jag nog inte begripa att det är dangerous
felix
felix

Antal inlägg : 19
Registreringsdatum : 09-07-27
Ort : Baal

Till överst på sidan Gå ner

valkyre/vendetta Empty Sv: valkyre/vendetta

Inlägg  SimonEBurgess mån sep 14, 2009 10:57 am

Ok, nu får vi skilja på vissa saker. Regler kan motiveras på 3 sätt:

1. Lore-mässigt

2. Vad som är "fair"

3. Vad regleböckerna säger om man läser dem paragrafryttarmässigt.

I detta fallet är punkt 3 ingen höjdare då skimmersreglerma lämar en hel drös med frågetecken för Vendettor/valkar, och därav uppkommer hela diskussionen vi har nu. Punkt 1 motiverar dangerous, helt klart, men gör i min mening aldeles för stora intramp på punkt 2, vad som är Fair. Man ska inte använda lore-föklaringar för att knasa spelet Wink

Men vi låter gansak överens på dangerous-biten va? Fler kommentarer?
SimonEBurgess
SimonEBurgess
Admin

Antal inlägg : 275
Registreringsdatum : 09-07-11

https://40k23c.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

valkyre/vendetta Empty Sv: valkyre/vendetta

Inlägg  Peter mån sep 14, 2009 11:39 am

Jag säger att en wreckad sak (oberoende om det är en skimmer eller whatnot) blir difficult terrain.

Peter

Antal inlägg : 148
Registreringsdatum : 09-07-16

Till överst på sidan Gå ner

valkyre/vendetta Empty Sv: valkyre/vendetta

Inlägg  SimonEBurgess mån sep 14, 2009 2:05 pm

Det är ett annat regelförslag än det som diskuteras här.

Jag ställer mig direkt emot det förslaget då det ändrar på grundreglerna som de var intended att vara. Wreckade fordon blir impassible enligt regelboken.

Att vi inte gör så med vendettan är att reglerna som gäller för skimmers helt enkelt inte passar in på vendettan/valken. Allt faller på mongomodellen Wink
SimonEBurgess
SimonEBurgess
Admin

Antal inlägg : 275
Registreringsdatum : 09-07-11

https://40k23c.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

valkyre/vendetta Empty Sv: valkyre/vendetta

Inlägg  Peter mån sep 14, 2009 4:09 pm

Det jag menade var att en krashad/förstörd vendetta/valkyrie blir difficult terrain. Wrecked hänvisade inte till "Wrecked"-resultatet i regelboken ;-)

Peter

Antal inlägg : 148
Registreringsdatum : 09-07-16

Till överst på sidan Gå ner

valkyre/vendetta Empty Sv: valkyre/vendetta

Inlägg  SimonEBurgess mån sep 14, 2009 4:49 pm

Peter skrev:Det jag menade var att en krashad/förstörd vendetta/valkyrie blir difficult terrain. Wrecked hänvisade inte till "Wrecked"-resultatet i regelboken ;-)

Ok, då är vi alla på samma spår. Puh! trodde vi öppnade någon jobbig helvetesport där ett tag Smile
SimonEBurgess
SimonEBurgess
Admin

Antal inlägg : 275
Registreringsdatum : 09-07-11

https://40k23c.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

valkyre/vendetta Empty Sv: valkyre/vendetta

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet