Regelfrågor...

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Regelfrågor...

Inlägg  SimonEBurgess i sön jan 10, 2010 1:32 am

Jag och Peter tog vår första dust idag. Grava relgelluckor, men vi fick the basics på plats (förutom de vi lärde in fel då..).

Men ett par frågor:

1. Jag hittade att destroyed warjacks blir rough terrain som ger Cover till dudes within 1" som har en bit av sin bas bakom, men ger levande Jacks cover/concealment till de som är bakom? Jag hittar inget om det så jag antar nej. Men det känns lite konstigt. En död ger cover, och en levande ger det inte?

2. Har för mig att jag såg ett exempel, men hittar det inte: Om man behöver gå en bit genom Rough terrian, blir HELA ens move nerslöat, eller bara den biten man går genom rough terrain?


Senast ändrad av SimonEBurgess den sön feb 14, 2010 4:34 pm, ändrad totalt 1 gång
avatar
SimonEBurgess
Admin

Antal inlägg : 275
Registreringsdatum : 09-07-11

Användarens profil http://40k23c.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regelfrågor...

Inlägg  Christian Aas i sön jan 10, 2010 1:49 pm

Hoppas ni hade kul!

1. En destroyed Warjack räknas som en terrängbit och ger cover. Den blir även rough terrain. En levande gör det inte.

2. Går du igenom Rough Terrain så kostar det bara dubbelt så länge du har din bas i Rough Terrain, så fort du kommit ut kostar det inte dubbelt längre.

Christian Aas

Antal inlägg : 39
Registreringsdatum : 10-01-04

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regelfrågor...

Inlägg  Peter i mån jan 11, 2010 12:26 am

Det var skojigt!

Gorten med ett följe på en Ghordson Driller (en 40k OOP robot från rogue trader), en Ghordson Basher (en 40k OOP Dread från Rogue trader) och två Grundback Gunners (två epic warhound titans ;-)) gick upp mot fräscha figurer från Protectorate, en Crusader och två mindre warjacks.

Vi körde utan spells för att inte få kortslutning av regler första matchen.

Generellt så stod Gorten + Gunners och sköt på de tyngre närstridarna från protectorate. Bashern och Drillern chargade in efterhand och plockade sönder de sönderskjutna protectorates för att sedan bli sönderplockade själva.

Gorten + Gunners körde till slut ett assassination attempt och lyckades med två fokus i behåll.

Ska bli roligt med riktigare figurer, lite påslabbad färg och spells!

Peter

Antal inlägg : 148
Registreringsdatum : 09-07-16

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regelfrågor...

Inlägg  SimonEBurgess i mån jan 11, 2010 10:55 am

Tack för svaren Christian. Jag fortsätter Smile

3. Kan en caster casta "SELF"-spells på modeller med arc nodes om de är inom control range?
avatar
SimonEBurgess
Admin

Antal inlägg : 275
Registreringsdatum : 09-07-11

Användarens profil http://40k23c.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regelfrågor...

Inlägg  Christian Aas i mån jan 11, 2010 11:53 am

3. Nej. "Self" är Warcastern endast. Dock kan man kasta andra spells på Arc Noden om den är inom.

Christian Aas

Antal inlägg : 39
Registreringsdatum : 10-01-04

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regelfrågor...

Inlägg  SimonEBurgess i mån jan 11, 2010 4:59 pm

Aight. Då går vividare:

4. Det sägts att spray attacks har templates i MKII, istället för en 1" bred ränna som i MKI. Hur ser den ut? Jag använde min 40k-template, som, prektiskt nog, är 8" lång och är det som Repentern använder.

5. Du pratade en del om att memnoth har "denial"-powers, och kunde bestämma vissa asker fienden inte fick göra. Var hittar man det? Jag ser inget om det i regelboken.

6. Edit: borttagen


Senast ändrad av SimonEBurgess den mån jan 11, 2010 5:50 pm, ändrad totalt 1 gång
avatar
SimonEBurgess
Admin

Antal inlägg : 275
Registreringsdatum : 09-07-11

Användarens profil http://40k23c.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regelfrågor...

Inlägg  SimonEBurgess i mån jan 11, 2010 5:15 pm

Svar på 6. Ok. alla power attacks är melee attcks... (p 47) men special attacks är inte nädvänddigtvis melee attacks.

7. Kostar special attacks focus? Ser inte det någonstans, så jag antar att de inte gör det. Man väljer mellan att göra normal attack(s) eller en special attack.

8. Angående Epic Kreoss: "Imperishable Conviction - When a friendly Faction model in its control area is destroyed by an enemy attack, this model heals
1 damage point." syftar THIS MODEL på Kreoss eller modellen som destroyas?
avatar
SimonEBurgess
Admin

Antal inlägg : 275
Registreringsdatum : 09-07-11

Användarens profil http://40k23c.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regelfrågor...

Inlägg  Christian Aas i tis jan 12, 2010 11:56 am

SimonEBurgess skrev:Aight. Då går vividare:

4. Det sägts att spray attacks har templates i MKII, istället för en 1" bred ränna som i MKI. Hur ser den ut? Jag använde min 40k-template, som, prektiskt nog, är 8" lång och är det som Repentern använder.

Det där är lite förvirrande och jag har inte riktigt ett bra svar. I regelboken står det att spray-templaten är 1" bred men templaten man köper är smal i början och blir bredare, i både MKI och MKII. Tror att man ska använda templaten de släppt. Det gjorde vi på turneringen i varje fall. 40k-templaten blir lite tjockare än Spray-templaten dock.


5. Du pratade en del om att memnoth har "denial"-powers, och kunde bestämma vissa asker fienden inte fick göra. Var hittar man det? Jag ser inget om det i regelboken.

Denial-powern ligger främst i Choir, Covenant och Vassal, men även i vissa casters och Jacks som har vissa förmågor. Kören gör att man inte kan skjuta på jacksen (förutom med magiska attacker) och Covenant gör att de inte kan bli knocked down. Vassalen kan lägga Enliven som gör att om motståndaren skadar dig så kan du få gå en extra gång gratis.

Effekten blir lite att det kan uppkomma tillfällen där de inte kan skjuta på dig, inte kasta spells på dig (t.ex Kreoss Lamentation eller Covenants bok-effekt) och om de slår på dig så förlorar de på det också. Sen Reclaimern och lite såna saker ger dig focus om ditt infanteri dör så då vill motståndaren kanske inte döda dem heller. Menoth kan få igång en sån effekt att vad motståndaren än gör så tjänar du lite på det.

Christian Aas

Antal inlägg : 39
Registreringsdatum : 10-01-04

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regelfrågor...

Inlägg  Christian Aas i tis jan 12, 2010 12:05 pm

SimonEBurgess skrev:Svar på 6. Ok. alla power attacks är melee attcks... (p 47) men special attacks är inte nädvänddigtvis melee attacks.

7. Kostar special attacks focus? Ser inte det någonstans, så jag antar att de inte gör det. Man väljer mellan att göra normal attack(s) eller en special attack.

Nej. De kostar ingen focus. Power attacks gör. (Throw, Head Butt, Arm Lock, Trample och Slam)

Att komma ihåg är att om du gör en Trample eller en Slam så förlorar du dina initial attacks. Det glömde jag i en match.

Så här: Min jack är omringad av infanteri och vill ta sig förbi för att anfalla ett mål längre bak.

1. Jag gör en Trample - dvs, trampar mig förbi och skadar allt infanteri jag går över. - kostar 1 focus

Nu står jag längre fram och har nått fram till målet jag ville till. Eftersom jag gjorde en Trample har jag blivit av med mina initial attacks. Dvs, för att slå överhuvud taget måste jag köpa attacker för ett focus styck. T.ex Vanquishern som har Thresher som special attack kan göra den, men måste betala 1 focus för att få slå över huvud taget.

Hade jag gjort en vanlig charge (kostar 1 focus) så får jag slå mina initials som vanligt. Då är det bara att göra en Thresher attack om jag vill.


8. Angående Epic Kreoss: "Imperishable Conviction - When a friendly Faction model in its control area is destroyed by an enemy attack, this model heals
1 damage point." syftar THIS MODEL på Kreoss eller modellen som destroyas?

Är hyfsat säker på att de syftar på Kreoss, annars kan man inte slå ihjäl folk inom 14" från honom. Vore rätt bra! Smile

Christian Aas

Antal inlägg : 39
Registreringsdatum : 10-01-04

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regelfrågor...

Inlägg  SimonEBurgess i tis jan 12, 2010 2:43 pm

Christian Aas skrev:
Är hyfsat säker på att de syftar på Kreoss, annars kan man inte slå ihjäl folk inom 14" från honom. Vore rätt bra! Smile

Ja, så tänkte jag med. Men bäst att fråga tänkte jag. Jo, vore rätt evli annars. I'M INVINCIBLE!
avatar
SimonEBurgess
Admin

Antal inlägg : 275
Registreringsdatum : 09-07-11

Användarens profil http://40k23c.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regelfrågor...

Inlägg  Peter i tis jan 12, 2010 4:04 pm

You're a loon!

Peter

Antal inlägg : 148
Registreringsdatum : 09-07-16

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regelfrågor...

Inlägg  SimonEBurgess i ons jan 13, 2010 5:12 pm

8. "Flames of Wrath (BLUE STAR Action) - Choose a friendly Faction model/unit. For one round, while affected models are in this modelʼs
command range, enemy models directly hit by their melee or ranged attacks suffer the Fire continuous effect ICON." Kan det bli luddigare skrivet? Vad är en blå stjärn-action? gäller covenent-modellen
avatar
SimonEBurgess
Admin

Antal inlägg : 275
Registreringsdatum : 09-07-11

Användarens profil http://40k23c.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regelfrågor...

Inlägg  Christian Aas i ons jan 13, 2010 7:41 pm

Det är inte så konstigt som det låter. Det är en action att göra Flames of Wrath. En action gör du istället för att springa eller slå.

Covenant väljer en friendly unit inom CMD-range och attacker från den uniten har Continous effect:Fire

Christian Aas

Antal inlägg : 39
Registreringsdatum : 10-01-04

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regelfrågor...

Inlägg  SimonEBurgess i tor jan 14, 2010 12:19 am

Men varför refererar den till flera modeller då? "models hit ny Their melee or ranged attacks" blablabla

Så den blåa stjärnan är detsamma som en svart stjärna alltså?
avatar
SimonEBurgess
Admin

Antal inlägg : 275
Registreringsdatum : 09-07-11

Användarens profil http://40k23c.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regelfrågor...

Inlägg  Christian Aas i tor jan 14, 2010 1:04 am

För att hela enheten du lägger det på får Continous Fire.

Blå stjärna är samma som svart vad jag vet.

Christian Aas

Antal inlägg : 39
Registreringsdatum : 10-01-04

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regelfrågor...

Inlägg  SimonEBurgess i tor jan 14, 2010 12:16 pm

Ah, nu fattar jag! Då blev det genast klarare. Tackar för hjälpen.
avatar
SimonEBurgess
Admin

Antal inlägg : 275
Registreringsdatum : 09-07-11

Användarens profil http://40k23c.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regelfrågor...

Inlägg  SimonEBurgess i ons jan 20, 2010 12:55 pm

Ok, regelboken är minst sagt otydlig angående locks...

Om jag lockar en modells vapen så ska den bryta sig ur under sin nästa action. Om den lyckas bryta sig ur i början på sin activation, får den då göra sin initial attack med det vapnet?

Exempel: Min crusader offrar 1 focus, försakar alla sina initial attacks för att göra en lock. Hna måste träffa med en attack roll (inte så svårt,så säg att det går). Nästa spelares tur , aktiverar sin lockade jack och bryter sig ur.

Om han då får göra sin initial attack med det vapnet också är det ju ganska värdelöst att göra en lock. En fördel kan ju vara att han inte får göra en special attack den rundan, stämmer det?

Det står också "Neither model can advance or be pushed while involved in
a lock". Betyder det att de inte kan göra full advances bara, eller inte röra sig frivilliga alls, ex charges, runs?
avatar
SimonEBurgess
Admin

Antal inlägg : 275
Registreringsdatum : 09-07-11

Användarens profil http://40k23c.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regelfrågor...

Inlägg  SimonEBurgess i ons jan 20, 2010 1:55 pm

jag och Peter diskuterade lite innan:

Peter skrev:1.Är en headbutt en special attack eller en power attack?
2.Om jag då chargar in, kan jag göra en headbutt?

1.en HEadbutt är en power attack, alltså definitionsmässigt en både en power attack, special attacks och en melee attack (inte att förväxlas med initial melee atacks).

2.Efter en charge får man bara göra initial attacks eller en special melee attack (den första med boosted damage) och därefter additional attacks.

Så.. till dig fråga nummer 2: Det är helt kalrt lite tvetydigt i reglerna. Svaret är med 90% NEJ, du får inte headbutta som förstaattack på en charge, men jag ser faktiskt inget ovan som motsäger det, då en charge säger att du får göra en special melee attack efteråt, och power attacks är special melee attack. Det här är för Christian att svara på.
avatar
SimonEBurgess
Admin

Antal inlägg : 275
Registreringsdatum : 09-07-11

Användarens profil http://40k23c.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regelfrågor...

Inlägg  Christian Aas i ons jan 20, 2010 5:13 pm

Headbutt är en powerattack och dessa får inte göras på chargen om de inte uttryckligen står under ditt vapen. T.ex Tresher som Vanquishern har.

De får heller inte göras som additional attacks.

Dvs, Weapon lock, Headbutt och Throw får du inte göra på chargen.

När det gäller weaponlock så stämmer det som du skrivit. Man förlorar inte sina initials. Personligen tycker jag inte weaponlocks är lönt om du inte är minst 1 starkare än din motståndare. T.ex så är Khador-jacks rätt bra på att hålla fast med sin STR 12. Då måste den med lägre styrka slå 2 högre på tärningen (Man kommer ju bara loss om man slår högre) vilket är rätt svårt. Dessutom kanske man avsätter ett par focus för det och det är ju inte så att man har högvis med focus liggande.

Christian Aas

Antal inlägg : 39
Registreringsdatum : 10-01-04

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regelfrågor...

Inlägg  SimonEBurgess i tor jan 28, 2010 11:21 pm

Ok, jag har en ny: angående Warjacks som är knocked down:

"During your Control Phase after allocating focus, if this model
is knocked down it can spend 1 focus point to stand up."

Betyder detta att de msåte spendera 1 focus för att få ställa sig upp eller huvud taget under sin activation, eller att de får betala 1 focus i control Phase för att ställa sig upp automatiskt så de får göra sin activation som vanligt sedan?
avatar
SimonEBurgess
Admin

Antal inlägg : 275
Registreringsdatum : 09-07-11

Användarens profil http://40k23c.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regelfrågor...

Inlägg  SimonEBurgess i tor jan 28, 2010 11:27 pm

Jag hittar inga regler om SOlos i regelboken. FUngerar de som en one man Unit eller?
avatar
SimonEBurgess
Admin

Antal inlägg : 275
Registreringsdatum : 09-07-11

Användarens profil http://40k23c.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regelfrågor...

Inlägg  Peter i ons feb 10, 2010 8:51 pm

bump, jag är också intresserad av Simons föregående fråga om Focus: Shake effect. Tappar man movement/action som det står under stand-up, eller kan man använda en fokus för att skita i det? Warcasters har shake effect också, men det känns konstigt om det var specialregler för att de ska kunna ställa sig upp...

I regelboken står det att "troopers must receive an order to run or charge", men det känns som om det är implicit att alla units har den ordern och det regeln försöker säga är att "troopers cannot receive any other order when running or charging", är det vettigt uppfattat?

Peter

Antal inlägg : 148
Registreringsdatum : 09-07-16

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regelfrågor...

Inlägg  Christian Aas i ons feb 10, 2010 10:57 pm

Om du blir Knocked Down så måste du i din nästa aktivering försaka antingen Action eller Move för att resa dig upp, dvs du kan ställa dig upp och slåss, eller ställa dig upp och gå (men inte slåss).

Focus: Shake Effect gör att du för 1 focus ignorerar Knocked Down, du är alltså fri att göra både en Action och Move.

Alla trupper kan ju ställa sig upp om de har blivit knocked down, men casters och jacks kan slippa effekterna av det om de betalar focus.

Peter: Det stämmer bra det. Man kan inte kombinera en Run eller Charge order med en annan order. Men alla har givetvis den ordern.

Christian Aas

Antal inlägg : 39
Registreringsdatum : 10-01-04

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regelfrågor...

Inlägg  Peter i tor feb 11, 2010 11:37 am

Toppen! Tack :-)

Så rent teoretiskt om jag gör en slam > 3" på en warjack utan follow-up så kan den:
1) Använda en fokus i control phase för Focus: Shake Effect
2) Använda en fokus för en Charge action
3) Använda sista fokus för extra attack, alt. boosta något.

Skit.

Nyttan med knockdown är alltså att melee attacks träffar automatiskt, blockar inte LoS, och kostar en fokus för shake effect.

Aha! Alltså måste man se till att ens slam petar ut warjacken utanför warcasterns control! Då kan den inte assignas fokus och måste forfeita movement eller action! :-D. Alternativt fixa lite collateral damage om man är på det hållet.

Peter

Antal inlägg : 148
Registreringsdatum : 09-07-16

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regelfrågor...

Inlägg  SimonEBurgess i tor feb 11, 2010 3:50 pm

Peter skrev:Toppen! Tack :-)

Så rent teoretiskt om jag gör en slam > 3" på en warjack utan follow-up så kan den:
1) Använda en fokus i control phase för Focus: Shake Effect
2) Använda en fokus för en Charge action
3) Använda sista fokus för extra attack, alt. boosta något.

Skit.

Nyttan med knockdown är alltså att melee attacks träffar automatiskt, blockar inte LoS, och kostar en fokus för shake effect.

Aha! Alltså måste man se till att ens slam petar ut warjacken utanför warcasterns control! Då kan den inte assignas fokus och måste forfeita movement eller action! :-D. Alternativt fixa lite collateral damage om man är på det hållet.

Followup? Ah, du tänker på din mongospecialability på din basher där?

Härligt att vi svarat på allt ovan! Känns mycket bättre.

Är lite besviken på hur dassigt Locks är. Bra om man har hinkvis med strength mer än motståndaren (annars skakar han sig bara loss och har inte förlorat någonting förutom en full advance), men då kan man ju nästa lika gärna pounda honom med sin fist.
avatar
SimonEBurgess
Admin

Antal inlägg : 275
Registreringsdatum : 09-07-11

Användarens profil http://40k23c.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Regelfrågor...

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet