40k 23C
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

TIll nästa turnering..

3 posters

Gå ner

TIll nästa turnering.. Empty TIll nästa turnering..

Inlägg  SimonEBurgess tor jul 30, 2009 12:23 pm

Här vill jag ha alla kommentarer som vi lärt oss under den här turneringen, samt förslag till nästa.

From the top of my head till nästa turnering...

1. Ett real size bord! Detta är den viktigaste punkten till nästa turnering i min bok.

2. vad sägs om 1200p? Det skulle vara gött att öka på lite, men flera spelare har problem redan vid 1000p att ställa upp en armé, så vi behöver väl inte pusha det va? Mindre än 1200p komer göra ett stort spelbräda lite... ödsligt!

3. Komp. Eftersom vi var genuint crappy överlag på att bedömma komp denna turnering, föreslår jag att vi tar en kompmall från någon av de kända turneringarna, exempelvis SYdcons kompmall rakt av. Det eliminerar också en av de största problemen till nästa turnering, att vi bedömmer på komp per spelare och inte per armé. Det kommer bli ruskigt svårt att få bukt med detta om vi gör en subjektiv komp.

Nackdelen med en icke-subjektiv bedömning är att vissa tråkiga/galna/starka listor kanske kan slinka igenom. beror på hur bra deras kompmall är. Jag har väl ganska stort förtroende för Sydcon, men kolla själva på http://www.svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=52&t=519 .

KOm ihåg att denna är gjord för 1500p! Dvs om vi gör en 1200p turnering bör varje kompsiffre multipliceras med 15/12. Man ska enligt denna mall landa mellan 0 och 100.

4. Missions. Vidare modifiering av missions så de passar vilket poäng´format kommer att behövas. vi har ju redan lite lösa förslag på en annan tråd. Färdiga, kompletta förslag är superbt om ni postar!

Jag funderade lite på att ha 10-5-0 som poäng och istället byta ut mot en kontinuerlig skala, då hårda arméer gynnas av denna "antingen-eller"-setup. Men om man ger komp lite mer tyngd så tror jag att detta format vi kört med "antingen-eller" är roligare!

Att antingen ha det eller inte ha det är lite ballare och roligare att spela tycker jag.
SimonEBurgess
SimonEBurgess
Admin

Antal inlägg : 275
Registreringsdatum : 09-07-11

https://40k23c.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

TIll nästa turnering.. Empty Sv: TIll nästa turnering..

Inlägg  majsmannen tor jul 30, 2009 2:17 pm

Jag tycker vi ska ta bort de manipulerade tärningarna som alltid slår dawn of war tills nästa turnering

majsmannen

Antal inlägg : 83
Registreringsdatum : 09-07-11

Till överst på sidan Gå ner

TIll nästa turnering.. Empty Sv: TIll nästa turnering..

Inlägg  majsmannen tor jul 30, 2009 5:07 pm

oj, jag får komp -17 (avrundas det till 0?) med det systemet
fan vad jag är kass! jag borde ju vinna automatiskt!
känner mig som om jag var chaos i bloodbowl och för spö av halfling lag!

majsmannen

Antal inlägg : 83
Registreringsdatum : 09-07-11

Till överst på sidan Gå ner

TIll nästa turnering.. Empty Sv: TIll nästa turnering..

Inlägg  SimonEBurgess fre jul 31, 2009 10:00 am

majsmannen skrev:oj, jag får komp -17 (avrundas det till 0?) med det systemet
fan vad jag är kass! jag borde ju vinna automatiskt!
känner mig som om jag var chaos i bloodbowl och för spö av halfling lag!

Intuitivt skulle jag säga att arméer med negativ komp inte får vara med i nästa turnering. Men vi tittade ju lite på IG's komplista igår och resonerade lite. Ja, jag vet faktiskt inte.

Du kan väl ta och läsa lite mer om kommentrarena där den arbetades fram och se vad folk tycker? Vad är koncensus bland IG-spelare, vad är koncesus bland icke- IG-spelare?
SimonEBurgess
SimonEBurgess
Admin

Antal inlägg : 275
Registreringsdatum : 09-07-11

https://40k23c.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

TIll nästa turnering.. Empty Sv: TIll nästa turnering..

Inlägg  majsmannen fre jul 31, 2009 10:26 am

framförallt skämms jag! Jag byggde min arme så att jag skulle kunna testa många olika enheter och kunna kontra hårda saker som jag inte kunde ha ihjäl.
Men nu visar det sig att jag har gjort en sjukt fuskig armé!

ska läsa lite om kommentarerna, men nu sjunk min lust att fortsätta med den här armén ännu mer. (><)

majsmannen

Antal inlägg : 83
Registreringsdatum : 09-07-11

Till överst på sidan Gå ner

TIll nästa turnering.. Empty Sv: TIll nästa turnering..

Inlägg  SimonEBurgess fre jul 31, 2009 10:44 am

Hey, jag tror ingen visste hur hårt den skulle kompas enligt den här mallen. Jag gav PLUS för din psyker battle squad, för jag tyckte den var ball och rolig atyt spela mot. Och ja, det var den väl också.
SimonEBurgess
SimonEBurgess
Admin

Antal inlägg : 275
Registreringsdatum : 09-07-11

https://40k23c.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

TIll nästa turnering.. Empty Sv: TIll nästa turnering..

Inlägg  Håkan sön aug 02, 2009 11:29 pm

Håkan
Håkan

Antal inlägg : 51
Registreringsdatum : 09-07-16
Ålder : 42
Ort : Lund, bitches!

Till överst på sidan Gå ner

TIll nästa turnering.. Empty Sv: TIll nästa turnering..

Inlägg  Håkan sön aug 02, 2009 11:31 pm

Jag tycker för övrigt att målningspoängen inte ska räknas in i total-poängen för vem som vinner p.g.a. att alla som är med i turneringen inte har samma intresse för att måla men gillar att spela. Däremot tycker jag att vi ska ge målningspoäng och att den som får bäst poäng vinner målningsligan med ev pris som motivation till att måla och modda.
Håkan
Håkan

Antal inlägg : 51
Registreringsdatum : 09-07-16
Ålder : 42
Ort : Lund, bitches!

Till överst på sidan Gå ner

TIll nästa turnering.. Empty Sv: TIll nästa turnering..

Inlägg  majsmannen mån aug 03, 2009 11:14 am

jag är väll en av dem som inte bryr mig alltför mycket om måling, men jag tror at vi är minioretet. Det är väll bara jag o matz, så jag antar att ni andra vill ha kvar målning?
Ett alternativ skulle vara att om två lag har lika mycket poäng, så rankas man efter målningpoängen.

majsmannen

Antal inlägg : 83
Registreringsdatum : 09-07-11

Till överst på sidan Gå ner

TIll nästa turnering.. Empty Sv: TIll nästa turnering..

Inlägg  SimonEBurgess mån aug 03, 2009 12:25 pm

majsmannen skrev:jag är väll en av dem som inte bryr mig alltför mycket om måling, men jag tror at vi är minioretet. Det är väll bara jag o matz, så jag antar att ni andra vill ha kvar målning?
Ett alternativ skulle vara att om två lag har lika mycket poäng, så rankas man efter målningpoängen.

Två röster av fem är enormt viktigt.

Säg vad du själv tycker, så väger vi samman åskiterna så det blir roligt för alla.
SimonEBurgess
SimonEBurgess
Admin

Antal inlägg : 275
Registreringsdatum : 09-07-11

https://40k23c.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

TIll nästa turnering.. Empty Sv: TIll nästa turnering..

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet